Foto: Robert Ocvirk

Iz nastajajoče zbirke Teater iz papirja


 

Mojster, medtem

 

V Uradu za Resnico hranijo

ugaslo strast:

izdelati herbarij za razstavo

človeških in živalskih biti.

 

Vsakdo, ki ga vstavijo v kartoteko,

se posuši kot lovor,

krhkost pridobi

ali pa rezilo.

 

V Uradu za Resnico delajo,

da se ne spoznajo,

ravnajo se po tem, da nekaj je

samo kot črno na belem.

 

Telesno bresti skozi temo

pomeni prepoznati žival v sebi:

brez upanja na sedanjost in prihodnost

ohraniti svoj plamen.


Mojster potuje z vlakom iz Ostrave, misleč, da gre v Brno

 

celine izločenih onemijo v trenutku

vsakič drugačna ponovitev

oprostite, pobralo mi je glas,

nisem vajen zadimljenih prostorov,

moj glas je skrhana žaga,

a se prireže skozi –

 

rečni galebi letijo gladko in sivo

skupaj smo v tem, bratje galebi,

in nebo je danes en sam spran moher,

moji prsti so ena sama peresa –

skupaj smo v tem, bratje galebi

 

tule v vlaku, od koder

se ne moremo umaknit,

se pojavi vprašanje,

kako nagovoriš žival v sebi.

fasade zletijo mimo in se vračajo,

sveže oprane rjuhe se napnejo

dihajo, kot bi bile ljudje, in ne odpadejo

 

nagovorit žival v sebi je

sleči svojo belo rjuho

in biti brez platen za projekcije

samo križanka, ki jo rešuje

soseda v kupeju

 

ta križanka, utripajoč časovni stroj,

se bere v štiri strani sveta hkrati.

rešuje samo sebe, kadar je motor

prižgan v središču:

presečišču vseh smeri.


Margareta pije kavo v Oazi

 

Območja, s katerih so pregnani

ljudje in živali,

ponujajo neslutene možnosti preprodaje.

Po stenah kavarne Oaza

poleg rastlin v dobrem dizajnu

raste tudi beseda LOVE,

izpisana v brstečih rdečih znakih.

Neslutene možnosti imetja črk.

 

Brezdomna gmota celic v kotu srka kavo.

Nekaj drugih brezdomnih gmot celic

se skriva po kotih in plete mreže.

– Pajčki, prijatelji, ki ste še živi!

Hotela sem zapisati druge verze,

a so poniknili, pregnani.

 

Zunaj tanki sneg in škripanje soli.

Noč v provinci, kot da ne zatone.

Znotraj tihi teloh v popku,

tako vroč, da vodo pije iz ledu.

 

Če bi razlaščena gmota celic

javno govorila,

kar trenutno in zares počne,

bi se razprla

vsa semena v puščavi

v neštetih, norih, divjih gibih.

Speak the truth, telo.


Mojster plava po pasje

 

Pisana površina izbir

in izbiram med dvojim:

“napravite mi to deželo isto”

ali “zapuščam splav norcev”.

 

Pes torej skoči.

Kot ve in zna, pes plava.

Kljub ledeni dobi, kljub koncu upanja –

zaradi možnosti kljubovanja pes plava.

 

Samo to možnost ima: plavati

proti brzicam in ostrim kosom ledu.

Plavati onkraj vsake možnosti plavanja.

Kljub temu da plava edini in sam.

 

Plava, ker ne zna plavati.


Margareta, o goloti

 

Izbris mesa: to si velja zapomniti.

Ravno zaradi obscenega

prikazovanja trupel,

dekoriranih po letnih časih

ali modnih smernicah,

potem požrtih.

 

Še nekaj si velja zapomniti:

kako se sredi golega neba,

med vejami še nepomladnega drevesa

kljub vsemu pojavi

 

iz gole gline pregneteno

v ustih košček za koščkom prinešeno

gnezdo,

 

golo

kakor upanje.

 

Dali so mi žvečit sence,

pričakovali so,

da bom nehranjena umrla.

 

Moja golota pa je tu še vedno.

Golota upanja:

tanek epitelij, iz katerega

ob negi

izraščajo krila.


Margareta opazuje

 

v dolini smrti

je padlo 18 litrov vode

na kvadratni meter

 

semena niso bila mrtva

samo prebudila so se


Mojster: uvidi

 

Rojeni za hojo po zemlji ljubijo trdnost.

O realnem bom zato poročal kakor o sanjskem:

ko sem prijahal na oslu,

so me pogoltnile kamere

in me pretvorile v kronanega osla.

 

Na oknu je počivala črna sestradana muca.

Prebodel jo je žarek

in kri se je ulila iz gobčka.

Vzel sem jo k sebi, znamenje je bilo.

 

Strada, kdor zmore zdraviti.

Boln človek pa kakor Midas v zlatu, nikoli sit.

Iz človekoljubja širi bolezen.

K sebi ju vzamem, znamenje je.

 

Sanjam tvoje lice: na tisoče slanih planetov.

Za njimi ostajajo komaj opazne razjede.

Vidim in vzamem jih k sebi:

znamenje je.


Mojster, na sprehodu

 

smrti drugih bitij mi grejo

skozi hrbtenjačo kot blisk

 

življenja, svojega in drugih,

še nisem izkusila na ta način, pa bi rada

enkrat, resres

 

od sramnih kosti pa do lasnih konic

morda je samo fantazma

 

skozi vlažno obliko prsti samo tipajo

deževniki

 

na osušenem asfaltu agonija:

slepota jutra zatem, tega me je strah –

 

v vsakem primeru

in brez umika:

zdržat svetlobo v dvojni celoti.


Margareta, poslednje

 

kamor koli grem,

me spremljajo ptice.

 

od ranjljivosti k rahlosti:

najdaljši korak.


Moje telo

 

Moje telo je sestavljeno iz več kot petih elementov:

iz kamene hiše, kjer verjame, da biva samostojno,

iz vetra v krilih lastovke, ko vzleti na pot domov,

iz vode, ki se jo napije iz svojih lastnih oči,

iz milnice soseda Lojzeta, ki z glitzi gobico drgne po smetnjaku,

ker je to edino smiselno početje v primeru odpovedi ledvic,

iz orkana moje matere, ki ji je izruvalo zobe,

iz bele breze trepetlike, ki kljubuje času in gosenicam,

iz drhtenja v dlaneh mojega očeta, ki nečesa

(a česa?) ne more ustaviti,

iz strupene lasnice, s katero se praskam po lasišču,

iz tega, da te ljubim globoko,

in se v tej svetlobi ne morem dotakniti

ne tebe in ne sebe kot lastnine.

Nedotaknjenost žari, bolj kot koža v prvem jutru.

Vonj ima po dobri misli.

Včasih ima moje telo predstavo, da je prostor zanj

samo še v prostoru pesmi – svetlem, sipkem.

Telo, če hoče, najde zatočišče izven.

Zagozdi se v razmak med postavo in svobodo,

med osteklenel pogled mačka, ki boleha za levkozo,

in roko, ki se nezadržno bliža skrivališču med cipresami.

V razmaku se potem razširi, bliskovito:

v tisto z izproženimi kremplji

in tisto, kar z vso nežnostjo potuje proti smrčku,

proti edini in moteči,

kar naprej odtekajoči in vztrajni

kapljici krvi.

 


 

Avtorica o ciklu

Pričujoče pesmi so iz nastajajoče zbirke Teater iz papirja. Margareta, podobno kot Mojster, sta dva iz družbe izločena človeka. Ona je čarovnica, ker se ljubi s celotnim kozmosom. To seveda v pesmi avtomatično vključi vprašanje živali.

Živali, podobno kot narava, so ob stran porinjeni, nemi pričevalci eksplozije človeške civilizacije, ki s slepo samoumevnostjo odriva proč ne-človeško, da bi se ljubila s hiper-človeškim, algoritemskim, robotskim. Živali niso le porinjene ob stran: so tudi perverzno izkoriščane in mučene v različnih oblikah industrij. Srhljiva pa je pomisel – ki se je najbrž ne zaveda mnogo ljudi – da neka oblika nasilja, čeravno usmerjena proti zgolj “neki drugi skupnosti bitij” (ki niso “mi”) zlahka in v trenutku preskoči tudi na “nas” oziroma na tiste, ki so v nekem trenutku izločeni iz skupine “mi”, “naši”.

Konstitucija človeške družbe, ki vzpostavlja samo sebe z izrinjenem živali in narave, je imenovana antropološki stroj, katerega začetki po meni znanih podatkih spadajo k Aristotelu. Antropološki stroj je obenem osnova, ki ustvarja nadaljnje oblike “človeške družbe”, ki ravno tako temeljijo na izključevanju in nadvladovanju (v mislih imam različne skupine izrinjenih, ki jih človeška družba skozi tisočletja ustvarja nenehno in z neverjetno – čeprav perverzno – ustvarjalno silo.). Vprašanje živali je torej povezano z razrednim vprašanjem, črnskim vprašanjem, suženjskim vprašanjem, vprašanjem izkoriščanja žensk in otrok in kar je še takšnih regionalnih različic tega vprašanja: vse to je isto vprašanje. In obenem je to – mimo religioznosti – tudi duhovno vprašanje, zapisano v samo celico naših teles.

Bistvo tega vprašanja je, da je nekaterim bitjem priznan bios (moč logosa), drugim bitjem pa zgolj zoe (moč celičnega življenja, ki se ga nato obravnava kot predmet in posledično kot lastnino). Seveda se je takšen pogled na živali razvil postopoma in z branjem, predvsem Giorgia Agambena. Razvila sem ga v članku Bios in zoe. Toda bistveno je, da z živalmi zlahka navežem stik. Otroci z živalmi neverjetno zlahka navezujejo stik, obenem pa se neverjetno hitro učijo, kako “se z živalmi dela” ali kako so nekatere živali “vredne ljubezni”, medtem ko druge “dajejo volno, kožo in mleko”. Te samoumevnosti vsebujejo visoko stopnjo nasilja in so obenem povezane z visoko stopnjo nezavedanja, nevednosti.

Ko človek očisti oko družbeno konstruiranega (človeškega) življenja, naenkrat okoli sebe vidi vsepolno živih: pajki, žužki, deževniki. Družba v resnici ni monokultura, ampak neverjetno kompleksen preplet vseh bitij, ki participirajo v nekem prostoru. Toda ravno brez njih bi družbeni prostor bil algoritemski prostor, v katerem se ne da dihati. Čas je, da si to že enkrat priznamo in v najglobljem smislu prerastemo, prebolimo sovraštvo do sebe, brez katerega ni sovraštva do drugih.

Prav zaradi sovraštva do sebe (tudi s pomočjo njega deluje antropološki stroj kot točka nič sleherne biopolitike) silno trpimo v partnerskih skupnostih, v družinah, povsod, kjer gre za naučene in natrenirane odnose nadvladovanja, podrejanja, ravnanja z drugim kot s predmetom. Toda tudi to je nevidno trpljenje, ker tako “se živi”.

Postanimo raje kot Margareta.

Alenka Jovanovski

Alenka Jovanovski je slovenska pesnica, literarna kritičarka, literarna zgodovinarka in prevajalka. Do leta 2011 je sodelovala z Oddelkom za primerjalno književnost in literarno teorijo ter z Oddelkom za slovenistiko Univerze v Novi Gorici. Leta 2004 je za svoje kritiško delo prejela Stritarjevo nagrado, 2019 Veronikino nagrado. (Foto: Robert Ocvirk)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *